Vites kolunun sallanması veya vites kolunun titremesi kullanıcının sürüş zevkini negatif olarak etkileyen ve derecesine bağlı olarak sürüş güvenliğini tehlikeli kılabilecek bir durumdur. Vites boşluğu veya sallanan vites kolu gibi sorunlar, pek çok araçta farklı sebeplerle görülebilir. Burada önemli olan vites kolu neden sallanıyor veya vites kolu neden titriyor sorusuna yanıt bulup, hızlıca uzman desteği ile çözüm üretmektir. Vites ile ilgili sık görülen diğer problemlerden vites geçişlerinde takılma ya da diğer vites kutusu arızaları için diğer yazılarımızı inceleyebilirsiniz.
Vites kolunun sallanması veya titremesi, vites kolunun bulunduğu noktaya tam oturmamasından dolayı oluşan bir durumdur. Araç seyir halinde iken vites kolu bulunduğu noktada hareket ederek titreşim ve dolayısıyla da ses yapar. Vites kolunu tuttuğunuz zaman da hissedebileceğiniz bu boşluk aracın sürüşünü olumsuz yönde etkiler. Vites değiştirmek veya boşa almak için vites kolunu kullanırken, boşluktan etkilenen vites kolu sallantı ve titreşim yaptığı için bu işlemleri zorlaştırır. Özellikle sık vites değiştirilmesi gereken yollarda sürücünün dikkatini fazlasıyla dağıtan bu problem, uzun süreli yolculuklarda yaptığı ses ile de sürüş deneyimini kötüleştirir. Vites kolu titreşiminin nedenleri, farklılık gösterebilir. Arabanın vites kolu neden sallanıyorsorusuna uzman desteği ile net yanıt bulmanızı öneriyoruz. Bu amaçla size en yakın Otopratik hizmet noktasından online araç bakım randevusu alabilirsiniz. Peki, vites kolu neden sallanır, teknik analizine bakalım...
Eğer aracınızın vites kolunda bir titreşim veya sallanma hissediyorsanız mutlaka “vites kolu neden sallanır” sorusuna yanıt aramaya başlamış olmalısınız. Vites kolu sallanması sürüş güvenliği açısından oldukça tehlikeli olabildiğinden, kısa zamanda ilgilenilmesi gereken bir problemdir. Vites kolunun sallanma sebepleri ise araçtan araca değişmekte olup vites kolu boşluğu, birçok farklı faktör tarafından etkilenebilir. Bu etkenlerden kuşkusuz en barizi aracın yoğun kullanım sonucunda bazı civataların gevşemesi ve dolayısıyla da vites kolunun hareket edebileceği bir boşluk oluşmasıdır. Vites kolunun oturduğu platform üzerinde meydana gelen aşınmalar ve değişimler de aynı şekilde bir gevşemeye sebep olabileceğinden, vites kolunun oynamasına sebep olabilir.
Vites kolu sallanma sebepleri incelendikten ve söz konusu araca etkiyen sebep belirlendikten sonra bakım işlemi, vakit kaybedilmeden gerçekleştirilmelidir. Vites kolunun nasıl tamir edileceğine yönelik bir formül vermek yanlış olur. Çünkü burada teknik ekip, sorunun nedenine göre bir çözüm üretecektir. Ancak genellikle aşağıdaki çözümler yeterli olur:
Vites kolunun üzerinde oturduğu platformun gevşemesinden ve kutunun eskimesinden dolayı vites kolu oynamaya başlayabilir. Bu noktada yapılabilecek işlemlerden biri bu yuvayı değiştirerek vites kolunun üzerinde durması için daha iyi bir platform sağlamak olabilir. Nispeten uygun fiyatlı bir çözüm olabilecek vites yuvasının değiştirilmesi çözümü ile yalnızca titreşimi önlemek ile kalınmaz aynı zamanda da daha keskin vites geçişleri sağlanır. Bu çözüm sayesinde aracınızın vites kolundaki titreşimi kaldırıp sürüş deneyiminizi yukarı çekip aynı zamanda da daha keskin bir vites değiştirme hissi kazanabilirsiniz.
Motorlu taşıtlar uzun yıllar kullanıldıkları ve yüksek seviyede titreşim ve sıcaklık değişimine maruz kaldıkları için bazı parçalarında zamanla aşınma meydana gelmesi beklenir. Buna mekanik arıza da denir. Çoğu modelde aracın alt kısmına bakıldığında vites bölümünden çıkarak bir bağlantı parçası ile şanzımana doğru ilerleyen bir sistem görmek mümkündür. Bu aktarım sisteminin vites kolu ile olan bağlantısı genelde bir adet vida ile tutulmaktadır. Bu vidanın gevşemesi aslında oldukça zor da olsa, uzun süre boyunca ve zor koşullar altında kullanılmış olan araçlarda bu duruma rastlamak mümkündür. Eğer bu bölgedeki vidaların herhangi birinde veya bağlandığı contaların herhangi birinde bir gevşeme görülmekte ise hemen değiştirilmeleri veya sıkılmaları gerekmektedir. Kulağa kolay ve pratik bir işlem gibi gelse de belirtmemiz gerekir ki yanlış şekilde yapıldığında araca zarar verebileceği için usta deneyimi gerektirir.
Eğer mekanik bağlamda arıza yoksa vites yuvasının doldurulması ile vites kolu sallanması büyük oranda engellenebilir. Bu yöntem ile büyük bir arızanın tamiri gerçekleştirilmese de vites kolunda var olan sallanma ve titreşimler yok olacağından kişinin sürüş konforu büyük oranda artacaktır. Vites kolunun bağlı olduğu platform söküldüğünde görülecektir ki vites kolunun hareket edebileceği oldukça geniş bir alan bulunmaktadır. Bu geniş alan içerisindeki vites kolu titreşimlerden dolayı sallanır ve hareket etmeye başlar. Bu hareketin gerçekleştiği bölgede vites kolunun gövdesini tutacak herhangi bir cisim olmadığı için de bu titreşim ve sallanma vites gövdesinden vites kolunun topuzuna geçerek sürücünün fark edeceği boyutta bir sallantıya dönüşür. Bu işlemde yapılacak olan şey o boş bölgenin sünger veya benzeri sönümleyici özelliğe sahip bir malzeme ile doldurulması ve böylece dipten gelen titreşimin topuza iletilmesini engellemektir. Bu bölgenin içini dikkatli bir şekilde doldurarak vites kolu sallanması ve titreşimini sönümleyebilirsiniz. Ancak bu işlem de mutlaka alanında uzman ellerde yapılmalı.
Vites kolunun sallanması sorunu, sürüş konforu açısından büyük önem taşır. Sürücüyü rahatsız eden bu durum, sürüş konforu kadar sürüş güvenliğini de etkiler. Diğer yandan koldaki boşluk ya da sallanmanın nedeni olan durum, aracın vites kutusu ve diğer aksamlarında zamanla masraflı arızalara da yol açabilir. Bu sebeple hızlı ve etkili bir şekilde çözüm üretilmelidir. Bu konuda ve aracınızla ilgili diğer konularda eğitimli ve deneyimli bir ekipten standartları olan bir kurum kültürü anlayışı ile oto bakım desteği almak için en yakın Otopratik hizmet noktasından online otomobil servis randevusu ya da alacağınız hizmet ile ilgili fiyat teklifi alabilirsiniz. Ayrıca Otopratik WhatsApp hattını arayarak da hem randevu alabilir hem de fiyat bilgisi edinebilirsiniz.