Stepne lastikle ne kadar gidilir ya da stepne lastikle kaç km gidilir sorusu, hemen her araç sahibinin yanıtını öğrenmek istediği bir sorulardan biri. Stepne nedir ve stepne lastik ne işe yarar, her araçta stepne olmak zorunda mı gibi bu konuda bilgi veren temel soruları yanıtladıktan hemen sonra stepne lastikle kaç km gidilir sorusuna yanıt verelim...
Stepne sözcüğünün tam karşılığı, yedek tekerlek şeklindedir. Güvenli sürüş için önemli bir parça olan stepne, araçtaki yedek lastik olarak da düşünebilir. Standart oto lastik boyutlarına bakıldığında stepnenin biraz daha küçük olduğu hemen fark edilir. Zaten burada amaç, araçta fazla yer kaplamayacak ama zorunlu hallerde de yolda bırakmayacak bir önlem sunmaktır. Stepne lastik, normal kullanım için değil; geçici kullanım içindir. Amacı, araç lastiklerinden birinde patlama - yırtılma - havası sönme gibi bir problem söz konusu olduğunda onun yerine geçecek bir lastik sağlamaktır. Ancak lastik performansı, boyutları ve dayanıklılığı açısından standart oto lastiklerinden zayıf kalır. Ayrıca stepneye göre balans ayarı yapılmadığı için süspansiyon ve performans konusunda da istenen sonuç alınamaz. Bu nedenle stepne ile sürekli sürüş yapmak ya da yüksek hızda araç kullanmak sağlıklı değildir. Özetle; stepne, lastiklerden biri kullanılamaz hale geldiğinde yolda kalmamak için onun yerine takılan yedek lastik olarak işlev görür.
Yukarıda da bahsettiğimiz gibi stepne, bir yedek lastiktir. Bu yedek lastik, zorunlu hallerde kullanım için üretilmiştir. Hangi durumlarda stepne kullanılır, sorusuna madde madde yanıt verelim:
Fabrika çıkışında araca stepne konması konusu da önemli. Günümüzde giderek daha az modelde fabrika çıkışı olarak stepne görüyoruz. Bunun nedeni, geçmişte pek çok ülkede stepne bulundurmak yasal zorunluluktu. Ancak giderek bu zorunluluk ortadan kalktı. Diğer yandan stepnenin ağırlığı, aracın yakıt tüketimi ortalamasına ve performansına olumsuz etki ediyor. Elbette stepne için bagajda yer ayırmak da bagaj hacminden ciddi oranda alan çalışıyor. İşte bu sebeplerle üreticiler, fabrikadan çıkışta araçlara stepne koymayı genellikle tercih etmiyor. Diğer yandan kullanıcı da stepneyi çıkararak bagajı genişletmek ve yükü azaltmak istiyor. Ancak stepne, sürüş güvenliği için çok önemli bir parça. Bu nedenle aracınızda stepne, kriko ve bijon anahtarı bulundurmanızı öneriyoruz.
Stepnesi olmayan araç muayeneden geçer mi ya da trafik kontrolünde stepnesi olmayana ceza var mı soruları da sıklıkla soruluyor. Yasa gereği, stepne bulundurmak binek araçlar için zorunlu değil. Trafik kontrolünde stepne var mı diye de bakılmıyor.
Araçla yüksek hızda seyrederken lastiklerden biri patlarsa sürüş güvenliği açısından çok tehlikeli sonuçlar ortaya çıkabilir. Daha makul hızlarda ise savrulmanın şiddeti de daha az olacağı için daha güvenli bir şekilde yavaşlayıp durmak mümkün olur. Böyle bir durumda yani yolda giderken arabanın tekeri patlarsa ne yapmalı ve stepne nasıl takılır sorularına da yanıt verelim:
Öncelikle; stepne, aracın bagaj içinde, bagaj altında ya da bagaj kapağı üzerinde konumlanabilir. Janta takılı halde ve şişirilmiş şekilde hazır bulunur.
Yolda Giderken Lastik Patlarsa Ne Yapmalı?
Stepne lastik ömrü ne kadardır sorusunun yanıtı, oto lastiklerin ömrü ne kadar sorusunun yanıtı ile benzer. Her ikisinde de üretici tarafından belirlenmiş bir son kullanma tarihi olmaz. Başka bir deyişle stepnenin son kullanma tarihi olmaz. Ancak stepneye nasıl baktığınız, nasıl sakladığınız ve ne ölçüde kullandığınız stepnenin ömrünü belirler.
Stepne ile kaç km gidilir sorusunun yanıtı için de net bir rakam vermek mümkün değil. Burada seyredilen hız, kullanım şekli, yol koşulları, aracın ağırlığı gibi pek çok faktör belirleyicidir. Ancak net olarak söylenebilecek şey; stepnenin sadece bir lastik değişim noktasına kadar kullanılması gerektiğidir.
Özetle; stepne ile ne kadar gidilir sorunun yanıtı: stepne ile sadece bir lastik değişim noktasına ulaşana kadar gidin, şeklinde.
Burada stepne lastiğin kullanım alanını veya üretim nedenini anlamak önemli! Zira, stepne, kullanılamaz hale gelen tekerin işlevini birebir yerine getirmek amacıyla üretilmemiştir. Dolayısıyla normal lastik ebadında değildir. Hatta özellikler açısından standart oto lastiklerin yerini tutmaz. Genellikle daha küçük bir çapta, derinlikte, yanak genişliğinde üretilir. Bu sayede hem bagajda daha az yer kaplar hem de kolay monte edilir. Tüm bu sebeplerle stepneyi uzun süre kullanmamanız önemli. Peki, stepneyi uzun süre kullanmanın ne zararı var?
Stepne İle Devam Etmenin Sonuçları
Zaman zaman stepnenin durumunu kontrol etmek önemlidir. Tıpkı kullandığınız oto lastiklerin bakımı gibi stepnenin bakımı da atlanmamalı. Stepnede patlak, kesik, yırtık, delik var mı veya havası inmiş mi diye bakılmalı. Ayrıca zaman zaman stepne ters yüz edilmeli. Bagaja eşya koyarken stepne üzerine yük bindirilmemeli.
Yedek lastik, yedek tekerlek, stepne ve istetme kelimeleri aynı şeyi ifade eder. Dilimizde sıklıkla istetme olarak da kullanılan sözcüğün doğrusu stepnedir.
Seyir halindeyken lastiklerle ilgili sorun yaşamanız halinde size en yakın Otopratik hizmet noktasına ulaşmak üzere otopratik.com.tr üzerinden hızlıca bilgi edinebilirsiniz. Hem WhatsApp üzerinden hem de otopratik.com.tr üzerinden pratik bir biçimde araç bakım randevusu alabilirsiniz. Otopratik lastik değişim fiyatı, lastik yama fiyatı, lastik tamiri fiyatı gibi konularda da oto servis fiyat listesine bakarak bilgi alabilirsiniz.