Arabanın lastiklerinin havası neden söner ya da lastik basıncı neden düşer? Oto lastiklerin havasının azalmasının nedenleri ve lastik basıncının önemi konusunda merak ettiklerinizi yanıtlıyoruz.
Lastikler, bir yerde kullanılmadan beklediğinde ya da araçta takılı halde beklediğinde veya aktif olarak kullanıldığında zamanla içinde hava basıncı azalır. Bu üç durumun hepsinde de farklı seviyelerde azalır ama sonuçta; zamanla basınç azalır. Lastiklerdeki basıncın zamanla düşmesinin ana nedeni, hava osmozudur. Peki, lastik bsıncına etki eden hava osmozu nedir?
Lastiğin yapısında bulunan moleküllerin arasına hapsolmuş hava moleküllerinden kaynaklanan çok küçük boşluklar vardır. Lastik içindeki hava basıncı dışarıdaki basınçtan daha yüksek olduğu için lastiğin içindeki havayı oluşturan moleküller, bu boşluklardan geçip dışarı doğru kaçabilir. İşte bu duruma hava osmozu deniyor.
Oto lastik basıncını ayarlamak için akaryakıt istasyonlarındaki noktaları kullanabilirsiniz. Ancak uzun yola çıkarken bir oto lastik hizmet noktasından destek almanız önerilir. Zira, uzun yola çıkarken lastik kontrolü ve araç bakımı ile sürüş güvenliği ve konforu açısından önemli bir adım atabilirsiniz.
Bazen sürücülerin daha konforlu sürüş için basıncı olması gerekenden az tuttuklarını görüyoruz. Ancak bu durumda bazı sorunlarla karşılaşılabilir. Çünkü düşük hava basıncı lastiğin patlama riskini yükseltir. Ayrıca sürüş güvenliğini tehlikeye atar.
Oto lastiklere fazla basınç uygulamak da doğru olmaz. Oto lastiklerinize gereğinden fazla basınç uygularsanız lastiklerin tabanları kısa sürede aşınır, basıncı az olan lastiklerin omuz kısımlardaki dişleri kısa sürede aşınır, lastik aşırı ısınır ve yakıt tüketimi de artar.
Oto lastik hava basıncı konusunun önemli olduğunu hemen her uzman söyler. Ancak çok az sürücü, bunun önemini gerçekten anlar. Doğru lastik basıncı, yakıt tüketimi dışında doğru fren mesafesini ayarlayabilme ve yol tutuş performansı gibi pek çok açıdan büyük önem taşır.
Normal şartlarda lastik hava basıncı kontorlünün ayda bir kere yapılması gerekir. Doğru hava basıncı ayarı olmazsa araç, virajları alırken kayabilir ya da daha fazla yakıt tüketimi yapabilir.
Hemen her binek araçta tüm lastiklere 32 PSI basınç basmak yaygın bir davranıştır. Öncelikle aracın lastiklerine ne kadar basınç verileceği, fabrika ayarları bilgisinde yazar. Burada verilen lastik basınç bilgisine uymak gerekir. Dört lastiğe de eşit basınç vermek genellikle doğru olmaz. Çünkü örneğin aracın taşıdığı yük de önemli bir belirleyicidir. Arkada yolcular ve bagaj yükü varsa arka tekerleklerin basınç değeri biraz daha fazla olabilir. Böylece arka lastiklere binen yük için bir denge sağlanmış olur.
Lastiklerdeki olması gereken doğru basınç değerleri araç kullanma kılavuzlarında yazar. Ayrıca hemen her araçta kaporta altı bilgi kağıdı, kapı arasındaki sürücü bilgilendirme kısmında bulunur. Oto lastik uzmanından da doğru lastik basıncı bilgisini öğrenebilirsiniz.
Oto lastik seçimi, lastik balans ayarı ve rot ayarı, oto lastik bakımı gibi konular, güvenli ve konforlu sürüş için çok önemlidir. Ancak pek çok sürücü, daha çok en uygun fiyatlı lastiği almaya odaklanır. En ekonomik lastiği almak yerine aracınıza uygun olan lastiği seçerek, doğru basınçta ve mevsimine göre lastik kullanarak hem yakıt tasarrufu elde edebilirsiniz, hem motorun ömrünü uzatabilirsiniz hem de aracınızdan daha iyi performans alabilirsiniz.