Son yıllarda mevsimlerin birbirinin içine geçmesiyle aniden bastıran yoğun yağışlar, su baskınları günlük hayatımızın bir parçası haline geldi. Bu tür doğal afetler sonrası aracınızı tekrar kullanmadan önce gerekli kontrol ve bakımların yapılması çok önemlidir. Yoğun yağışlar sonrasında sonrası aracınızda oluşabilecek hasarları inceleyecek olursak:
Su seviyesinin yükselmesiyle birlikte karşılaşabileceğiniz sıkıntılı durumlardan ilki motora su girmesi tehlikesidir. Su yüksekliğinin sadece 20 santimetre yükselmesi, aracınızın alt takımına erişmesi için yeterlidir. Şayet sel seviyesi daha da yükselerek hava filtresi muhafazası konumuna ulaşıyorsa, hava emme kanalı üzerinden motora su emilebilir. Silindirlere su girmesiyle birlikte yanma gerçeklemeyeceği için motor durur ancak motorun iç aksamı hasar görebilir.
Aracın su altında kalması durumunda yeniden çalıştırmadan önce akü bağlantılarının sökülmesini, yağ ve yağ filtresinin değiştirilmesini, hava filtresinin yenilenmesinin ve bujilerin sökülmesini önermekteyiz.
Hava filtresi muhafazası sudan arındırılmalı, hava filtresi değiştirilmeli ve bujiler temizlenmeli veya değiştirilmelidir. Elektrikli aksam, soketler ve kablolama üzerinde az da olsa kalıp kısa devrelere neden olabilecek suyun tamamen kuruyabilmesi için birkaç gün beklenmeli ve bunu müteakip akü yeniden bağlanmalıdır. Döşeme panellerinin arkasında, gövdede, kaputun altında ve koltukların altında, sudan hasarlanabilecek ve diğer sistemlerinde çalışmasında sorunlara neden olabilecek çok sayıda elektronik bileşen bulunmaktadır.
Unutmayın! Aracınıza en büyük hasar elektrik sistemine suyun girmesiyle oluşacaktır. Hemen kendini belli eden sorunlar olabileceği gibi günler hatta yıllar sonra dahi problemler yaratabilir. Anlık sorunlar büyük olasılıkla elektronik bileşenler ve konnektörlerdeki kalıntı ve suyun bir sonucudur ancak zaman içerisinde oluşacak korozyon da hasarlara neden olabilir.
Akü yeniden bağlandıktan sonra, bujileri çıkarılmış haldeki motora marş yapın. Bu işlem silindirlerde kalan suyun tahliye edilmesini sağlayacaktır. Daha sonra bujileri yerlerine takın ve motoru çalıştırın. Motor birkaç dakika çalıştıktan sonra, motor yağı ve yağ filtresi bir kez daha değiştirilmelidir.
Kapalı bir sistem olmasına rağmen yakıt sistemine su girebilir. Böyle bir durumda motorun çalıştırılamaması ya da çalışsa bile düşük performans sergilemesi söz konusu olacaktır. Yakıt sisteminin boşaltılmasından ve doldurulmasından sonra bile, yakıt sistemindeki korozyon nedeniyle aracın performansı yavaş yavaş düşebilir. Aracınızın yakıt sistemine su girmesine durumunda yakıt deposunu boşaltın ve yeni yakıt doldurun.
Sürüşle ilgili yaşanabilecek diğer bir sorun da aracınızın frenleme kabiliyetindeki düşüş olabilir. Sel sularının taşıdığı tortu frenleme performansının anlık kesintilere uğramasına neden olacaktır. Fren sistemiyle ilgili bir diğer sıkıntı ise ön tekerleklerin ya da fren ana merkezinin suyun altında kalması halinde fren sistemine su sızıntısı olmasıdır. Fren sistemi, kuvvet aktarımını sağlayan fren sıvısının sıkıştırılamaz olması üzerine kurgulanmıştır. Su ise fren hidroliğinin kaynama noktasını düşürür, dolayısıyla sıkıştırabilirliğini azaltır. Fren sıvısının sıcaklığı çok hızlı yükselir ve yükselen sıcaklıkla birlikte su sıvı formundan gaz haline geçer, yani fren sıvısının içerisinde artık su buharı bulunmaktadır. İçerisine su buharı bulunan fren hidroliğinin çalışması içi hava dolu bir balona benzetilebilir. Üzerine kuvvet uygulandığında balonun formunu değiştirerek bu kuvveti kısmen iletmesi gibi fren pedalına bastığınızda fren hidroliği içerisindeki su buharı, uygulanan kuvvetle şeklini değiştirir. Yani fren sıvısı artık sıkıştırılabilir olmuştur. Bu durum frenleme etkinliğini düşürecek ve dolayısıyla fren mesafesini uzatacak ve yaralanmalı – ölümlü sonuçları olabilecek kazalara neden olabilir. Fren sıvısına su sızması seyrek rastlanılan bir durumdur ancak yapılması gereken fren sıvısının kontrolü ve gerekiyorsa değiştirilmesidir.