Otomatik vites geçişlerinde sarsıntı ne anlama gelir? Otomatik şanzımanlı araç sahiplerinin sıklıkla yaşadığı vites geçişlerindeki sarsıntının nedeni üzerine teknik bilgiler için yazımızı inceleyebilirsiniz.
Otomatik vites titremesi veya otomatik vites sallaması diye bilinen otomatik vites geçişlerinde sarsıntı problemi, otomatik vitesli araçlarda zaman zaman görülebilecek bir problemdir. Bu vites geçişi sarsıntısının aracınız için ne anlama geldiğini ve ne boyutta bir problem olduğunu öğrenmek için buna sebep olan etkenleri bilmeniz büyük önem taşımaktadır. Otomatik vites geçişi sarsıntısı nedir? ve otomatik vites titremesi nasıl düzelir? soruları üzerine odaklanan teknik veriler şöyle...
Otomatik vitesli araçlarda, manuel vitesli araçlardan farklı olan bazı parçalar ve bazı sistemler kullanılmaktadır. Bu sistemler arasında ortaya çıkabilecek bazı problemler sonucu, otomatik vitesli arabalarda titreme gibi sorunlar ile karşılaşmak mümkün olabilir. Bu durumda probleme sebep olabilecek muhtemel etkenleri tanımak büyük önem taşır. Peki otomatik vites geçişlerinde sarsıntı ne anlama gelir? Vites geçişlerinde titreme yada sarsıntı aracınızın sürüş dinamiğini olumsuz yönde etkiler. Çoğu durumda ciddi bir problem teşkil etmese de, özellikle yoğun trafikte sık sık dur kalk yapan kişiler için rahatsız edici bir durum haline gelebilir. Bu noktada olası sebepler incelenerek çözüm üretilmeli yada yetkili bir servis veya ustaya giderek aracın analiz edilmesi istenmelidir. Sürüş kalitesi, sürüş güvenliği, trafiğe odaklanma konularında sorun yaratabilecek olan otomatik araçlarda vites geçişinde titreme durumu, mutlaka giderilmelidir.
Otomatik vitesli araçlarda vites değiştirilirken normalde alışık olunan şanzımandan farklı bir tasarım kullanılmaktadır. Bu sistemde meydana gelebilecek bazı problemler aracın vites geçişlerinde titreşim ve sallantıya sebep olabilir. Özellikle araç durduğu yerden hareket ettiğinde ve 1. vitesten 2. vitese geçerken titreme olayı gözlenebilir. Bu duruma sebep olabilecek çok sayıda farklı problem ve arıza olabilse de bunların en yaygın olanlarını inceleyerek aracınızı bakıma götürmeden önce problem hakkında bilgi sahibi olabilir veya bu yaygın sebeplerden biri dolayısıyla bu problemi yaşamakta iseniz probleme kendiniz çözüm üretebilirsiniz. Şimdi otomatik vites geçişlerinde sarsıntı oluşturacak yaygın sebeplere bakalım…
Motorlu araçlar sürekli hareket eden ve birçok farklı ortamda birçok farklı iş yapan araçlar oldukları için belli aralıklarla bakıma ihtiyaç duyarlar. Hemen her sürücü bakımın önemini bildiğinden bunu daha fazla vurgulamaya gerek olmasa da, özellikle ikinci el araç alımında aracın önceki bakımlarının denetlenmesi zor olduğundan bakımlarda eksiklikler olabilir. Bu bakım eksiklikleri genelde büyük problemlere sebep olmasa da eğer uzun süre ihmal edilmiş ise şanzımanda olası geçiş zorluklarına dolayısıyla da geçiş sırasında titreşime sebep oluyor olabilir. Aracın bakımlarının düzenli olarak yaptırılmış olduğundan ve herhangi bir eksiği olmadığından emin olduktan sonra diğer olası sebeplere bakılması gerektiğini de ekleyelim.
Aracın çok sayıda parçası olduğu ve tüm bu parçaların üzerine yoğun bir şekilde kuvvet etki ettiği için aracın parçalarını bir arada tutmak oldukça önemlidir. Araç parçalarını yerlerinde tutmak veya birbirlerine sabitlemek için kullanılan çok sayıda parça vardır. Genelde araçlarda meydana gelen problemler de bu sabitleme parçalarının gevşemesi veya eskiyerek işlevini kaybetmesinden dolayı olur. Şanzıman takozu arızası yaygın olarak görülen bir arızadır. Aracın iç kısmında meydana gelen titreşimin sürücüye iletilmemesi için kullanılan bu parçalarda bir aşınma meydana gelmiş ve devre dışı kalmışlar ise takozların incelenerek düzeltilmesi veya yenileri ile değiştirilmesi gerekmektedir. Bu değişim yapılırken aracınıza uyumlu bir kulak seçmenizin önemini de belirtmek gerekir, uyumsuz bir takoz aynı şekilde aracın titreşimini size ileteceğinden probleminiz çözülmeyebilir.
İçten yanmalı motora sahip araçlarda çok miktarda yağ kullanılır. Kullanılan yağların amacı çoğunlukla mekanik parçalar arasındaki sürtünmeyi azaltmak ve aracın parçalar arasındaki etkileşimi minimuma indirerek parçaların ömrünü uzatmaktır. Aracın yoğun sürtünmeye maruz kalan bölgelerinde sürtünmeye giden enerjiyi azaltarak verimliliği artıracak bir madde olan bu yağlar istenmeyen yerlere sızıntı yaptıklarında problem oluşturabilirler. Aracın alt kısmına doğru bir yağ kaçağı varsa bu şanzımana temas etmiş ve şanzıman dişlilerinin birbirlerini yeterince iyi tutamamalarına sebep olmuş olabilir. Aracın alt kısmı incelenerek bu yağ kaçağı saptanarak tamir edilebilir, şanzıman parçaları normale döndürülerek titreşimsiz bir kullanım sağlanabilir
Otomatik vites araçlarda vites değişimi olayında görev alan en önemli parçalardan biri de balatadır. Eğer aracınızı uzun süredir kullanıyorsanız balatanın eskimiş olması oldukça normaldir. Bu noktada balata aşınmış olacağı için vitesleri seçip atarken eskisi kadar etkili olamaz ve özellikle birinci vitesten ikinci vitese geçerken anlaşılır bir biçimde titreşim oluşturarak sürücüyü rahatsız edebilir. Bu noktada yapılması gereken şey mevcut olan balatanın aracınıza uyumlu yeni bir balata ile değiştirilmesi ve üstüne bir süre sürerek test edilmesidir. Eğer sorun ortadan kalkmış ise balata değişimi yeterli olmuş demektir. Sonuç olarak otomatik vites geçişlerinde sarsıntı olmasının sebepleri arasında; şanzımana yağ sızıntısı, balataların aşınması, şanzıman kulaklarının işlevini yitirmesi yada genel bakımının eksik yapılmış olması seçenekleri en yaygın görülen sebeplerdir. Ancak farklı bir sebep de söz konusu olabilir.
Otomatik araçta vites titriyorsa mutlaka güvenilir uzman teknik servis desteği alın. Bu amaçla Otopratik servislerinden online oto servis randevusu alabilirsiniz. Yine otopratik.com.tr üzerinden hızlıca Otopratik otomobil servis fiyat listesine de bakabilirsiniz. Hem vites titremesi tamir fiyatı arayışı için hem de diğer araç bakım işlemleri fiyat bilgisi ve randevusu için WhatsApp üzerinden de ilerleyebilirsiniz.