ABS fren sistemi nedir ve ABS ne işe yarar gibi sorulara yanıt arayanlar için ABS fren sistemi konusunu masaya yatırdık. ABS zorunlu mu, ABS olmazsa ne olur, ABS arızaları nelerdir gibi bu konuda akıllara takılan soruları yanıtladık. Özetle; ABS frenleme sistemi diğer adıyla otomatik frenleme sistemi hakkında bilgi arayanlar için bu teknoloji hakkında detaylı bilgi paylaşmak istedik.
Ani frenlemelerde yol koşulları, hava koşulları ve araçlar ilgili diğer koşullar nedeniyle ortaya çıkabilen tekerlek kilitlenmesi durumunu önlemek üzere geliştirilmiş bir sistemdir. Sürüş güvenliği teknolojilerinden biridir. Burada tekerleklerdeki ivme ölçerler tekerlek hızını ölçerken aracın hızı onlarla beklenen oranda benzer değilse ABS devreye girer. Çünkü burada bir tekerlek kilitlenmesi olduğunu anlar ve ilgili tekerleğin kilitlenmesine engel olur. Zira, aracın hızı yüksekken tekerlekler dönmüyorsa kayma ortaya çıkar. Kilitlenen tekerleğin frenini bırakıp tekrar dönmesini sağlamak üzere çalışan ABS sayesinde söz konusu kayma olmaz ve frenleme mesafesi kısalır. Böylece seyir halindeyken kayma ve kontrolden çıkma olmayacağı için güvenli sürüş sağlanır.
ABS fren sisteminin açılımı şöyle: Öncelikle ABS kısaltması, İngilizce “Anti-lock Braking System” kelimelerinin baş harflerinden oluşuyor. Motorlu araçlarda sürüş güvenliğine odaklanan sistemlerden biri hatta en popülerleri arasında yer alıyor.
Çok basit bir tanımla, ABS fren sisteminin işlevi, hidrolik frenlerin araç tekerleklerinde sebep olabildiği kilitlenme durumunu önlemektir. Güvenli sürüş için son derece önemli olan bu sistem, aracın yükü, yol koşulları ve hız ve diğer etkenler ne olursa olsun tekerleklerin devir sayısını takip eder, kaymayı engeller. Kayma olmayınca sürücünün direksiyon hakimiyeti kuvvetlenir.
Buzlu Zemin
Sistem kaymayı engellemek adına frenleme kuvvetine müdahale eder.
Yağmurlu Havalarda
Örneğin yağmurlu bir havada tekerleklerin ikisi su birikintisine denk gelmiş ve diğerleri asfalta değiyorsa su birikintisine denk gelen tekerlekler dönmeyebilir. Bu durumda da spin atma durumu ortaya çıkar. Burada da yine ABS devreye girer ve spin atmayı önler.
Yüksek Hızda Durma
Yüksek hızla seyrederken aniden durmak istediğinizde aracın kayması, kendi etrafında dönmesi hatta takla atması gibi son derece tehlikeli durumlar ortaya çıkabilir. Bu gibi durumlarda da ABS fren sistemi devreye girerek kaymayı önlemek üzere çalışır.
ABS elektronik kontrol ünitesi tarafından yönetilen bir sistemdir. Yönetim, bir çeşit yapay zeka tarafından yapılır. Bunun dışında sistemin temel parçaları şöyle sıralanabilir:
ABS Kumanda Grubu:
elektrikli hidrolik pompa
selenoid valf gövdesi
kumanda ünitesi
Tekerlek Sensörleri
Tekerlek Rotorları
Bu parçalar arasındaki işleyiş ise özetle şöyle:
Sürücü fren pedalına bastığı anda basınçla fren hidrolik yağı hareketlenir. Bu yağ ABS kumanda grubu tarafından tekerleklerin fren mekanizmasına ulaşır. Kumanda grubunda yer alan elektrikli pompa, fren basıncını ayarlar.
ABS fren arızaları genelde parçalar arasındaki bağlantılarda görülür. Bu bağlantılar, gevşediyse, koptuysa ABS fren sistemi arızaları ile karşılaşılır.
ABS lambasının yanmasının nedenlerinden biri de ABS modülünün zarar görmesidir. ABS modülü arızası, araç sahibi için masraflı olabilir. Çünkü burada büyük olasılıkla sistemin tamamen yenilenmesi gerekir.
ABS fren sisteminin arızalandığını nasıl anlarım, sorusu da sıklıkla sorulanlar arasında. Araçlarda bulunan bilgi ekranı, sistem arızalandığında sürücüye sinyal verir. Burada sücü olarak ekrandaki sinyalleri görmeniz ve onları dikkat etmeniz çok önemlidir. ABS lambasının yandığını görür görmez ihmal etmeden servise gitmeniz çok önemli. Çünkü bazen ABS arıza lambası yandığı halde araçta ABS çalışmaya devam eder. Bu durum, sizi yanıltmasın! Siz, serviste gerekli bakımı yaptırmayı ihmal ettikçe çok daha fazla masraflı bir süreç söz konusu olabilir.
Bir çok sürücü, bu deneyimi yaşamış ve endişelenmiştir. Zira, yüksek hızda seyrederken tekerleklerin kilitlendiğini fark eden ABS devreye girerek saniyeler içinde kilidi açar ve kaymayı önler. Ancak bunu yaparken zemin ve tekerlekler arasında sürücü tarafından algılanan bir zorlanma hissi oluşur. Bu, normaldir.
Araçlarda ABS zorunlu mu ya da ABS’si olmayan araç muayeneden geçer mi gibi, sorular da akıllara takılıyor. Bir süredir yeni üretilen otomobillerde ABS fren sisteminin olması zorunlu. 30.07.2004 tarihinde Resmi Gazete’de paylaşılan bilgiye göre M1 Sınıfı Otomobil ve N1 Sınıfı Hafif Ticari Taşıtlar dışındaki tüm araçlara ABS zorunluluğu var.
Aracınızın kontağını çevirdiğiniz anda gösterge tablosunda çok sayıda ışık yanar. Bu ışıklı göstergelerin her biri, araçtaki bir parçaya işaret eder. Ancak araç çalışınca bunlar da söner. Bazen araç seyir halindeyken bu lambalarından biri veya daha fazlası yanmaya devam eder. Öyle ise ilgili lambanın temsil ettiği sistemde bir sorun var demektir. Aracınız, sizi bu şekilde uyarıyordur. ABS lambası yanıyorsa ABS fren sistemi ile ilgili bir sorun vardır. ABS fren sistemi arızası olan araç ve ABS lambası yanan araç muayeneden geçemez. ABS’de uygun olmayan tadilat yapılması, ABS’nin bozuk olması ya da ikaz bildirimi vermesi durumunda TÜVTÜRK ağır kusur sayar.
Aracınızda ABS sistemi arızası varsa ya da ABS lambası yanıyorsa size en yakın Otopratik hizmet noktasına uğrayın ve alanında uzman bir ekipten teknik destek alın. otopratik.com.tr üzerinden online araç bakım randevusu alarak ya da WhatsApp üzerinden randevu isteyerek pratik bir biçimde ilerleyebilirsiniz. Otopratik ABS tamir fiyatları gibi konularda bilgi için hem WhatsApp üzerinden hem de online olarak oto servis fiyat teklifi ile net bilgi alabilirsiniz.