Akümülatör, kısaca akü, motorlu araçların hayati parçalarından biridir. Bir motorlu araçta hiç bir parça tesadüfen eklenmez. Her bir parçanın bir amacı vardır. Ancak bazı parçalar olmasa da araç hareket eder ve ilerleyebilir. Akü ise olmazsa olmaz parçalar arasındadır. Dünya genelinde araçların yolda kalmasının en yaygın nedenlerinden biri de akü bitmesi - akü arızası ya da akünün şarj olmamasıdır. Bu nedenle de pek çok araç sahibi, “akü bitmeden bunu anlamanın bir yolu var mı” ya da “akü bitti mi yoksa takviye yeterli mi nasıl anlarım” sorularının yanıtlarını merak ediyor. Peki, akünün bittiği nasıl anlaşılır?
Öncelikle akü nedir ve akünün araçtaki görevleri nelerdir sorularına yanıt verelim.
Akü, elektrik depolamaya yarayan bir ünitedir. Bu ünite, deşarj bir yapıya sahiptir. Yani durduğu yerde kendi kendine şarjı azalabilir ve kullanıldıkça da enerji depolayabilir. Akümülatörün araçtaki işlevleri üç maddede incelenir:
Akü biterse, akü arızalanırsa ve akü şarj olmazsa araç çalışmaz. Peki, akünün bittiği nasıl anlaşılır?
Akü kaynaklı sorunlar genellikle araç sahiplerinin kafasını karıştırır. Akü bitti mi yoksa akünün şarjı mı bitti ya da akü arızalı mı gibi birden fazla soru akıllara gelir. Öncelikle bu sorunların hepsinin birbirinden farklı olduğunu ve çözümlerinin de farklı olduğunu bilmek gerekir. Öncelikle akü ile ilgili yaşayabileceğiniz sorunları listeleyelim:
Şimdi, akünün bittiğini nasıl anlarım sorusuna dönelim:
Akümülatör, bir enerji ünitesidir. Dolayısıyla akü bitince enerji de olmaz. Bunu size gösteren iki temel belirti vardır:
Akü ile ilgili bir sorun olup olmadığını önceden anlamak mümkün mü? Pek çok araç sahibi bu soruya da yanıt arıyor. Aslında aracınız size bir ipucu veriyor. Araçta akü ikaz lambası var. Araçlarda akü göstergesi, artı-eksi işaretleri içeren bir kutu görseli şeklindedir. Araçlarda akünün durumunu gösterir. Bu işaretin araba çalıştıktan sonra sönmesi gerekir. Eğer akü işareti aracı çalıştırınca sönmüyorsa akü ile ilgili bir problem var ve aracınızın beyni sizi uyarıyor demektir.
Akü ile ilgili problem olduğunu düşünüyor isek ilk yapmamız gereken şey, akünün şarj olup olmadığını anlamak. Bu amaçla voltmetre ile ölçüm yapılır. Voltmetre aküye bağlanır ve marşa basılır. Voltmetrede araç çalışırken voltaj 13 - 13,5 civarında görünürse akü şarj oluyor yani şarj dinamosu ile ilgili problem yok demektir. Peki, akü bitik mi?
Araç stop ettiğinde akü voltajının 12 volt civarında olması gerekir. Marşa basınca da 10 voltun altına inmemeli. Eğer 10 voltun altına iniyorsa akü bitmiş, yani akünün değişmesi gerekiyor demektir.
Akünün markası, üreticinin fiyat politikası gibi farklı etkenler akü fiyatlarına etki eder. Akü değişim fiyatları da bir hizmet sağlayıcıdan diğerine değişiklik gösterebilir. Güvenilir hizmet almak için Sabancı güvencesiyle ülke genelinde servis ağı sunan Otopratik mağazalarından online araç bakım randevusu alabilirsiniz. Ayrıca akü değişim ücretleri hakkında önceden bilgi almak üzere online olarak araç bakım fiyat teklifi isteyebilirsiniz. Hem fiyat teklifi almak hem de randevu almak için WhatsApp hattını da kullanabilirsiniz.