Akünün ömrü kaç yıl? Akünün son kullanma tarihi var mı? Sıfır aküyü kaç yıl kullanabilirsiniz ya da yeni akü ile kaç km yapabilirsiniz? Bu soruların yanıtları için akünün kullanım süresi üzerine bilgiler paylaşıyoruz. Konumuz; akü ömrü ve akü ömrüne etki eden faktörler.
Akülerin kullanım ömrü ile ilgili net olarak bir süre verilemez. Çünkü akü, çevresel etkenlerden, aracın kullanım sıklığı ve kullanım biçiminden ve rafta bekleme koşullarından etkilenir. Ancak akünün son kullanma tarihine dair fikir verecek bazı ipuçları var. Bir akü en fazla kaç yıl kullanılabilir, sorusunun yanıtı akünün üretim yılı ya da bekleme koşulları gibi detaylarda gizli. Şimdi, bunları tek tek ele alalım.
Pek çok kişi, yeni bir akü almadan önce veya aküsünün bitmesinden endişe ettiğinde akünün son kullanma tarihi olur mu diye merak ediyor. Öncelikle akülerin üzerinde son kullanma tarihi yazmaz ama akü üretim tarihi, mutlaka yazar. Bir akünün ortalama ömrü ne kadardır, sorusunun yanıtı da akünün üretim tarihinde gizli.
Akünün ne zaman üretildiğini bilmek önemli. Akü alırken veya akü taktırırken üretim tarihine mutlaka bakın. Peki, akü üretim yılı nerede yazıyor ve neden önemli?
Üretim tarihi, akünün eksi kutup kısmı üzerine, akü gövdesi üzerinde ya da garanti belgesi üzerinde yazar. Burada dikkat etmeniz gereken şey, rafta bekleyen akünün deşarj olması ihtimali ve akü içinde sülfürleşme başlamış olmasıdır. Örneğin akü, üretildikten sonra bir yıl boyunca rafta beklediyse o aküde sülfürleşme başlamış olabilir.
Burada akü tipi de önemli bir belirleyicidir. Örneğin sulu tip akü, en fazla 6 ay önce üretilmiş olmalıdır. Kuru tip akülerin ömrüve jel tip akü ömrü ise daha uzundur. Kuru tip veya jel tip akü alıyorsanız en fazla bir yıl önce üretilmiş olmasına mutlaka dikkat edin.
Araca takılan akünün ömrü, kullanım koşulları ve marş sayısı ile orantılıdır. Burada sıcaklık, aracın ne sıklıkla çalıştırıldığı, aküye şarj olması için izin verilip verilmediği, ne sıklıkla marş yapıldığı gibi pek çok detayın önemi var. Bunları tek tek inceleyelim:
Sıcaklık değişimi, hem akü kapasitesine hem de akü ömrüne etki eder. Akü için en ideal sıcaklık 25 derecedir. Derece düştükçe ömrü uzarken marş basma kapasitesi azalır. Sıcaklık arttıkça da kapasitesi iyi iken akü ömrü azalır. Örneğin aynı üretim tarihinde ve aynı özelliklerde bir aküyü aynı otomobille aynı kullanım alışkanlığı ile kullandığımızı ama birini Antalya gibi güney bir ilde diğerini Doğu Anadolu’daki bir ilde kullandığımızı düşünelim. Antalya’daki akü 3-4 ay daha çabuk bitecektir.
Kullanıcının aracı uzun süre boyunca kapalı tutması akünün hızlı bitmesine neden olan en popüler sebeptir. Araç kapalıyken de enerji kullanır. Bu da akünün şarj olma fırsatı bulamadan tüketilmesine ve zamanla bitmesine neden olur. Çok sık marşa basmak da çok sık dur kalk yapmak da akü ömrüne olumsuz etki eder. Radyoyu açık bırakmak, farları açık unutmak ya da araç içi aydınlatmayı açık unutmak gibi sebeplerle de akü biter.
Otomobilin çalışmasını sağlayan ve ilk enerjiyi araca veren akü, aracın çalışması için şart. Pek çoğumuz yolda kalınca ya da araç çalışmayınca akü kavramı ile tanışıyoruz ama akümülatör, araçların olmazsa olmaz parçalarından biri. Peki, akü alırken kutu üzerindeki rakamları bilmek önemli mi? Akü kutusu üzerinde 12 V 72 Ah 640 A EN gibi bilgiler görürsünüz. Bir de üç haneli sayılar bulunur. Akü üzerindeki rakamlar ne anlama geliyor açıklayalım.
Akü seçerken marş gücü önemlidir. Kış aylarında soğuk havalarda aracın geç çalışması ya da çalışmaması genellikle düşük marş gücüne sahip bir akünün neden olduğu durumdur.
Akünün şarj edilmesi bazen yeterlidir. Bazı durumlarda da akü değişimi yaptırmak gerekir. Öncelikle akü değişimi için uzman desteği almanız önerilir. Ancak biraz bilgi ve dikkatle kendi başınıza da akü değişimi yapabilirsiniz. Akü değişimi ve akü değişim fiyatları için Otopratik uzmanlığına güvenin.
Aracınızı uzun süre kullanmayacaksanız akü deşarj olabilir. Motorlu araçlar uzun süre kullanılmadığında bazı sorunlar yaşayabilirsiniz. Aracınızı örneğin 2 ay boyunca hiç kullanmayacaksanız bile elektrik kullanımı devam eder. Bu nedenle akü azalır veya biter. Aracı hiç kullanmayacaksanız; akünün negatif bağlantısını keserek akünün daha yavaş deşarj olması mümkün kılınabilir. Bu işlemi nasıl yapmanız gerektiğini de açıklayalım:
Aracınızı hiç kullanmasanız bile belirli bir miktarda elektrik harcanmaya devam eder. Siz, aracı kilitleyip kapatıp gitseniz bile araçtaki bazı sistemler elektrik tüketmeye devam eder. Ancak araç çalışmadığı için şarj olamaz. Bu durumda da akünün enerjisi yavaş yavaş azalır. Zaten enerjisi az ise bir süre sonra bu elektronik sistemler nedeniyle akü bitecektir.
Arada bir çalıştırmak akünün bitmemesi için iyidir. Ama aracın motorunu çalıştırıp 20 saniye sonra kapatıp gitmek yanlıştır. Çünkü aracın ilk çalışma anında akü çok fazla enerji kullanır. Ancak siz bu enerjiyi alıp aracı hemen kapattığınızda akünün hızlı bitmesine neden olursunuz. Burada yapmanız gereken şeyleri şöyle listeleyebiliriz:
Akü bitmeden ya da akü arızası yaşamadan önce bu konuda bilgi sahibi olmak üzere araç bakımı yaptırabilirsiniz. Akü sorunları ve akü yenilemek için Otopratik hizmet noktalarından online olarak randevu alabilirsiniz. Almak istediğiniz hizmeti ve araç marka model bilgisi gibi alanları doldurarak hızla internetten Otopratik randevusu alabilirsiniz. Ayrıca WhatsApp ile de hem randevu alabilir hem de fiyat teklifi isteyebilirsiniz.